Mitt bland rosa tyll och trikåer

Gör ballet dina barn smartare? Läs den spännande artikeln om dans & konstformen Ballet som nu är populärare än någonsin i Skönköping.


När jag fick uppdraget att skriva om den populära hobbyn ballet fick jag kalla fötter. Det enda jag kände till var smala flickor som hoppade runt i rosa kjolar och blommor i håret. Skulle det vara någonting att skriva om? Jag bestämde mig för att besöka Skönköpings Ballet & Danshus Le Cygne Blanche (den vita svanen) och blev helt förvånad över mina fördomar.

Jag går förbi en danssal där 65-åringar står och böjer på benen, en annan sal där tonåringar är mitt uppe i ett stretchpass och i salen längst bort ser jag duktiga

7-åriga flickor och pojkar som tränar pliéer till modern popmusik. Den strikta Balletkulturen verkar inte alls finnas här som jag trodde.


- "Åh nej!" säger Isabelle Balletomane. "Här spelar ålder eller förkunskap ingen roll- Det är aldrig för sent att börja dansa!" konstaterar Isabelle.

Hon har varit danslärare på Balletskolan Le cygne blanche i över 10 år med en CV längre än Don Lotharios alla förhållanden. Isabelle håller i många olika typer av balletklasser; alltifrån klassisk ballet för de små och lätt stretching för åldringar.

-"Jag tar emot elever i alla åldrar, mellan 6-70 år, och på något vis kan man anpassa balleten så att den passar alla typer av människor."


Ju tidigare man börjar, desto bättre dansare blir man berättar Isabella. Muskler och kroppskontroll är mycket viktigt i balleten, vilket man alltid drar nytta av i olika sporter. Forskningen säger att man blir smart av att lyssna till klassisk musik och får lättare att ta till sig kunskaper i skolan.

-"Många av våra elever har också fått upp ögonen för andra kreativa intressen som tex. fiol" säger Isabelle. "Musikaliteten som du får genom dansen följer med hela livet."


De råder en härlig stämning på Le Cygne Blanche, alla verkar trivas. En av dem är Lilian Trevlig som har hela familjen här på Balletskolan i tre generationer:

-"Min dotter Lily har precis börjat på dansleken, jag kör ett Dance-outpass i veckan och min mamma går på Seniorkursen. Alla älskar att vara här!"

"Jag tycker att ungdomarna bara sitter framför datorn eller tv-spelen numera. De behöver någonting mer - och då är dansen perfekt!"


Lilians mamma Marie Trevlig kommer andfådd ut ur danssal 1 med ett 10-tal andra gamlingar, och hon verkar ha haft ett givande danspass.

-"Balletten ger mig både harmoni i kroppen, men också i själen", ler Marie. "Sen kan man få sig ett gott skratt ibland också, som idag då Dons tajta trikåshorts sprack!". Det skrattas till i gruppen vid Maries kommentar, och de går babblandes in i omklädningsrummen.


Nu är mitt besök slut för idag på Le Cygne Blanche, men det kommer inte att vara det sista!

Redan nästa vecka har jag fått biljetter till deras årliga dansuppvisning, då alla grupper i olika nivåer kommer att uppträda i stora salongen på skolan. Aldrig trodde jag då att mitt besök på Le Cygne Blanche skulle ge mig inspiration att börja med mitt nya fritidsintresse: Ballet.

Skriven av mig för thesims.se, kopiera ej.

image122

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Det är inte konstigt att du van! du skriver jättebra! jag tycker verkligen att du borde tänka på att börja en berättelsedagbok på thesims.se

2008-01-25 @ 21:03:36
URL: http://lovehia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0